Turbina samochodowa – czym jest i jakie są oznaki jej uszkodzenia?

turbina_samochodowa_czym_jest_i_jakie_sa_oznaki_jej_uszkodzenia.jpg

Niemal każdy diesel ma w wyposażeniu turbosprężarkę. Obecnie niemal każdy silnik benzynowy również wykorzystuje turbodoładowanie. Czym jest turbosprężarka i jak rozpoznać, że doszło do jej uszkodzenia?

Turbina samochodowa (turbosprężarka) ma na celu zwiększenie ilości powietrza, wtłaczanego do cylindrów silnika. Dzięki temu silnik generuje większą moc i zużywa mniej paliwa. To właśnie między innymi dzięki turbosprężarkom współczesne silniki diesla są bardzo dynamiczne, a z małolitrażowe silniki benzynowe mogą osiągać wysoką moc (np. litrowy silnik może generować od 100 do 150 KM).

Co to jest turbosprężarka i jak działa?

Turbosprężarka to podzespół, znajdujący się w układzie dolotowym silnika. Jest zamontowany w pobliżu jednostki napędowej (przy kolektorze wydechowym) i nie sposób go nie zauważyć – ma kształt ślimaka.

Turbosprężarka kompresuje powietrze, zasysane przez standardowy układ dolotowy silnika. Powietrze przechodzi przez filtr powietrza, trafia do turbosprężarki, a następnie do intercoolera. To chłodnica powietrza doładowanego, zamontowana pod standardową chłodnicą auta. Powietrze doładowane (skompresowane) jest chłodzone przez strumień powietrza (jak standardowa chłodnica) podczas jazdy. Potem trafia do cylindrów przez zawory układu dolotowego.

Jak zbudowana jest turbosprężarka?

Turbosprężarka (turbina) składa się z dwóch wirników zamontowanych na jednej osi. Oś ta jest łożyskowana. Każdy z wirników znajduje się w swojej, metalowej obudowie, obydwa są od siebie oddzielone.

Pierwszy wirnik jest napędzany przez spaliny wydostające się do kolektora wydechowego. Taki sposób napędu sprawia, że nie ma żadnych strat mocy (jak w przypadku kompresora). Jednak może pojawiać się zjawisko turbodziury, czyli opóźnionej reakcji silnika na naciśnięcie pedału gazu.

Drugi wirnik jest napędzany przez pierwszy. Trafia do niego powietrze, zassane przez układ dolotowy. Jest ono kompresowane (przez wymieniony wcześniej wirnik, zwany kołem kompresji) i trafia dalej, do intercoolera, a potem do zaworów dolotowych.

Turbiny starego typu były sterowane podciśnieniem, a współczesne są sterowane elektronicznie. Są wyposażone w koło ze zmienną geometrią łopatek, dzięki czemu prędkość pracy turbiny może być dostosowana do potrzeb jednostki napędowej w danej chwili.

Jakie są oznaki zepsutej turbiny samochodowej?

Typowe oznaki awarii turbosprężarki są następujące:

  • utrata mocy przez silnik, czasami na tyle silna, że jednostka napędowa nie jest w stanie napędzać samochodu,
  • świst słyszalny spod maski,
  • wycieki oleju silnikowego z turbosprężarki,
  • silne dymienie o zabarwieniu czarnym lub białym.

Dlaczego turbosprężarka się psuje?

Jest wiele powodów, dla których turbina w silniku ulega awariom.

  • Zużycie eksploatacyjne – nie ma turbosprężarek, które są wieczne. Każda się zużywa, ale w odpowiednich warunkach turbina może pracować nawet przez 300 tys. kilometrów przebiegu. W nieodpowiednich warunkach może się zepsuć po ok. 20 – 30 tys. kilometrów przebiegu.
  • Problemy ze smarowaniem – a przede wszystkim zbyt mała ilość oleju silnikowego, zapchanie smoka olejowego turbosprężarki, zatkanie węża doprowadzającego olej do turbiny, zapchanie węża odprowadzającego olej z turbiny, olej silnikowy niskiej jakości, olej silnikowy o złych parametrach (niewłaściwie dobrany), stary olej silnikowy.
  • Nieodpowiednia eksploatacja silnika – dynamiczna jazda samochodem, zanim jednostka napędowa osiągnie temperaturę roboczą. Wyłączanie silnika zaraz po zatrzymaniu, zanim turbosprężarka się schłodzi.
  • Przedostanie się ciał obcych do turbiny i uszkodzenie jej wirnika.

Jak naprawić turbosprężarkę?

Najlepszy sposób to zakup nowej turbosprężarki do auta. Zawsze zaleca się, aby wymienić także intercooler, olej silnikowy i filtr powietrza. Sklep motoryzacyjny w Tomaszowie Mazowieckim prowadzony przez FHU Aspol ma w swojej stałej ofercie turbosprężarki do wielu modeli aut. Dzięki przynależności do sieci ProfiAuto, sklep może oferować szeroki wybór części w dobrych cenach.

Alternatywą dla montażu nowej turbiny jest skorzystanie z regeneracji, którą wykonują profesjonalne firmy. Mechanik może wymontować Twoją uszkodzoną turbinę i wysłać ją do firmy regenerującej. A kiedy wróci – zamontować ją, wraz z fabrycznie nowym intercoolerem i filtrem powietrza.

Formularz kontaktowy

Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!