Układ wydechowy w samochodzie jest jednym z ważniejszych układów. To on usuwa z pojazdu mieszanki trujących substancji oraz gazów, które powstały podczas pracy silnika. Z powodu wysokich temperatur, czyli przez pracę w trudnych warunkach oraz nieuważną jazdę po polskich drogach może ulegać usterkom. Warto dbać o jego stan techniczny. Jakie mogą być usterki i co należy wtedy zrobić?
Przyczyny awarii układu wydechowego
Układ wydechowy samochodu nie jest niezniszczalny. Ulega awarii w czasie jazdy ze względu na nierówne drogi oraz przenoszenie drgań. W przypadku niekorzystania z pojazdu układ ten także traci swoją żywotność. Skrapla się w nim woda, która nie ma kiedy odparować, a w połączeniu z resztkami po spalaniu tworzy żrącą substancję.
Negatywny wpływ na układ wydechowy auta ma kilka czynników:
- drgania odczuwalne podczas jazdy,
- ogromne obciążenie mechaniczne,
- wahania temperatury,
- sól drogowa,
- wysoka temperatura wydychanych spalin,
- korozja wewnętrzna i zewnętrzna układu.
W przypadku podejrzenia awarii układu wydechowego, należy zwrócić uwagę na kilka objawów. Najczęściej samochód wydaje głośne i niepokojące dźwięki. Spotkać się można także z zapachem benzyny lub spalin wewnątrz pojazdu.
Możliwe usterki
Istnieje kilka najpopularniejszych usterek układu wydechowego. Na co warto zwrócić uwagę:
- uszkodzenia mechaniczne — awarie oderwanej rury wydechowej czy oberwanie tłumika bądź jego mocowań, najczęściej ujawniają się głośnym dźwiękiem, spowodowane są nierównym terenem lub zahaczeniem;
- korozja — układ wykonany jest ze stali, dlatego po latach użytkowania może mieć ubytki oraz rozszczelnienia, które spowodują świsty oraz głośniejszą pracę całego układu;
- usterki filtrów DPF/FAP/GPF — tego typu awarię można zauważyć po gorszym komforcie jazdy, metalicznych hałasach oraz zapalonych kontrolkach;
- pęknięcie kolektora wydechowego — wynika ono z dużej różnicy temperatur i sprawia, że silnik pracuje nierównomiernie, a także we wnętrzu pojazdu unosi się fetor benzyny i spalin;
- uszkodzenia kolektora — daje ono nieprzyjemny dźwięk i świst szczególnie na wysokich obrotach, a także osłabienie silnika, można go zespawać, jednak szybciej oraz taniej jest wymienić kolektor na nowy;
- awarie sond i czujników — czasem związane są z awarią instalacji elektrycznej.
Konieczna wymiana, czy można naprawić układ wydechowy?
Czy wymiana całego układu wydechowego jest potrzebna, a może dobrą opcją jest wymienienie tylko zepsutej części? Odpowiedź jest prosta: to zależy. Najczęściej wymieniana jest jedynie źle funkcjonująca część całości — to tańsze rozwiązanie, które się sprawdza. Uszkodzenia całego układu należą do rzadkości, trudno jest ignorować niedogodności, by dopuścić do zepsucia całego układu.
W przypadku drobnych usterek można zdecydować się na ich naprawę. Warto w tej kwestii zaufać specjalistą z mechanika w Tomaszowie Mazowieckim. Do takich awarii zalicza się między innymi:
- uszkodzenia tłumika oraz elementy go mocujące,
- urwaną rurę wydechową (bez korozji),
- uszkodzone mocowania lub wieszaki rury wydechowej.
Jeśli nastąpiły poważniejsze uszkodzenia, zaleca się skorzystanie z wymiany całego podzespołu. Jedna większa awaria będzie prowadziła do kolejnej, co może dać lawinę niepotrzebnych usterek.
Gdzie naprawić lub dokonać wymiany układu wydechowego?
Bagatelizowanie usterek układu wydechowego w samochodzie może prowadzić do poważnych tragedii. Warto zadbać o niego i zwracać uwagę na każdy niepokojący objaw. By potwierdzić swoje obawy można udać się do warsztatu samochodowego w Tomaszowie Mazowieckim. W firmie PHU ASPOL oferujemy usługi mechanika samochodowego, wykonywane przez doświadczonych fachowców. Prowadzimy sklep z częściami samochodowymi w Tomaszowie Mazowieckim. Posiadamy szeroki wybór produktów od wiodących na rynku marek oraz ich wysokiej klasy zamienniki. Uszkodzenia poszczególnych elementów układu wydechowego są nieuniknione, dlatego warto zwracać uwagę na niepokojące objawy, a także zaufać sprawdzonym mechanikom.
Formularz kontaktowy
Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!