Przekręcasz kluczyk w stacyjce, a samochód i tak nie odpala? Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele – od usterek układu, które może naprawić nasz mechanik w Tomaszowie Mazowieckim, aż po samowyładowanie się, czego efektem jest utracenie przez akumulator nagromadzonej energii. W tym drugim przypadku wystarczy doładować baterię.
Sprawdź, co radzi mechanik samochodowy z Tomaszowa Mazowieckiego w kwestii podłączenia akumulatora do prostownika.
W czym pomaga prostownik?
Prostownik, potocznie nazywamy ładowarką do akumulatorów, to urządzenie zmieniające napięcie przemienne na stałe, co pozwala przywrócić sprawność akumulatora.
Na rynku dostępne są różne rodzaje prostowników, w tym:
- prostowniki standardowe – sprawdzą się one do naładowania akumulatorów samochodów osobowych, często mają opcję regulowania prądu ładowania;
- prostowniki mikroprocesorowe – to bardziej zaawansowane modele, które automatycznie dobierają parametry ładowania, a po skończonej pracy się wyłączają. Dodatkowo tego typu prostowniki ładują akumulator w jak najszybszy sposób, bez ryzyka uszkodzenia baterii;
- prostowniki impulsowe – to najnowsze urządzenia, które jednocześnie cechują się największą efektywnością działania. Są małe, kompaktowe, a przy tym niewiele ważą i ładują akumulator w krótkim czasie.
Chcesz zamówić konkretny model? W naszym sklepie z częściami samochodowymi w Tomaszowie Mazowieckim dostępne są akumulatory od najpopularniejszych producentów.
Jak podłączyć akumulator do prostownika?
Zanim podłączysz akumulator do prostownika, sprawdź kilka kwestii. Po pierwsze upewnij się, że używany prostownik jest wyposażony w napięcie wyjściowe zgodne ze znamionowym napięciem akumulatora. Przykładowo napięcie wyjściowe 12V będzie odpowiednie dla akumulatora 12V. Zazwyczaj prostowniki automatyczne mają dwa, a nawet trzy różne napięcia wyjściowe, ale i tak warto to sprawdzić. W naszym sklepie motoryzacyjnym w Tomaszowie Mazowieckim znajdziesz akumulatory z różnymi napięciami wyjściowymi, na pewno kupisz idealną baterię do swojego samochodu.
Pamiętaj też, aby ładować akumulator w suchym, dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Wysoka wilgoć może uszkodzić urządzenie.
Kolejną istotną kwestią jest temperatura, jaka panuje w pomieszczeniu. Niektóre modele prostowników mogą nie działać, jeśli temperatura jest ujemna.
Gdy sprawdzisz już napięcie wyjściowe oraz wybierzesz odpowiednie i bezpieczne miejsce do ładowania, możesz rozpocząć cały proces.
Zacznij od zajrzenia do instrukcji obsługi swojego auta. Powinieneś znaleźć tam informację, czy producent zaleca odłączyć akumulator na czas ładowania. Jeśli tak to odłącz oba klemy, najpierw dodatnią (+), potem ujemną (-). Taka kolejność da Ci pewność, że prąd z prostownika nie będzie miał wpływu na samochód.
W większości przypadków zamiana biegunowości (plusa z minusem) nie jest możliwa, ponieważ auta są skonstruowane w taki sposób, aby było niemożliwe podłączenie ujemnego klemu w miejsce dodatniego i na odwrót. Na wszelki jednak wypadek zwróć uwagę na tę kwestię, pomyłka może kosztować Cię naprawę elektroniki i odwiedziny w warsztacie samochodowym w Tomaszowie Mazowieckim.
Po odłączeniu akumulatora od instalacji (o ile było to wymagane), możesz podłączyć prostownik. Po raz kolejny zwróć uwagę na biegunowość:
- biegun ujemny („-”) ma kolor czarny,
- biegun dodatni („+”) ma kolor czerwony.
Następnie podłącz minus prostownika z minusem akumulatora, a plus prostownika z plusem akumulatora. W przypadku, w którym nie musiałeś odłączać akumulatora, zaciski prostownika nałóż na przykręcone klemy. Zasada biegunowości pozostaje taka sama jak w poprzedniej sytuacji.
Gdy klemy prostownika są już odpowiednio osadzone, włącz urządzenie do sieci. Resztę zrobi już samo urządzenie, po Twojej stronie będzie tylko kontrola, np. tego, czy prostownik prawidłowo rozpoznał nominalne napięcie akumulatora. W zależności od modelu prostownika proces ładowania może odbywać się automatycznie, a urządzenie samo przejdzie w stan spoczynku.
Akumulator się już naładował? To teraz czas na odłączenie go od sieci. Kiedy wykonasz tę czynność, możesz odpiąć zaciski od akumulatora. Na koniec, jeśli to konieczne, ponownie podłącz akumulator do instalacji. Zacznij od klemy ujemnej (-), a potem dodatniej (+).
Jak długo akumulator powinien być podłączony do prostownika?
W optymalnych warunkach czas ten wynosi od 10 do 12 godzin. Wtedy masz pewność, że akumulator będzie w pełni naładowany.
Jeśli jednak nie masz czasu, bo na przykład śpieszysz się do pracy, wtedy wystarczy kwadrans ładowania. Gdy wrócisz do domu, podłącz akumulator, aby uniknąć ponownego rozładowania w krótkim czasie.
Chcesz kupić akumulator do samochodu? Odwiedź nasz sklep motoryzacyjny w Tomaszowie Mazowieckim. Możesz także skorzystać z naszego warsztatu w Tomaszowie Mazowieckim – mechanika pojazdowa to dziedzina, w której mamy sporą wiedzę i doświadczenie.
Formularz kontaktowy
Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!