Kiedy i jak ubiera się łańcuchy na opony?

lancuch_na_opony.jpg

Większość kierowców nieczęsto ma okazję prowadzić samochód wyposażony w łańcuchy. Delikatne opady śniegu i odpowiednie opony pozwalają zazwyczaj radzić sobie przez cały sezon zimowy. Problem pojawia się jednak podczas jazdy w górzystych terenach, gdzie łatwo o zapadnięcie się w śniegu lub ześlizgnięcie się ze zbocza. Sprawdź, jak zabezpieczyć się przed trudnymi warunkami przy pomocy łańcuchów na opony.

Kiedy łańcuchy na oponach są niezbędne?

Podczas poruszania się zimą po zwykłych polskich drogach, nie ma obowiązku zakładania łańcuchów na opony. W naszym klimacie rzadko występują bardzo trudne warunki, a nawet jeśli się pojawią, najczęściej ustępują po upływie tygodnia lub dwóch. Pługi śnieżne zazwyczaj aktywnie dbają o usuwanie nadmiaru śniegu z dróg, dzięki czemu kierowcy powinni jedynie pamiętać o zachowaniu ostrożności podczas jazdy.

Brak obowiązku zakładania łańcuchów nie oznacza jednak, że kierowcy nie powinni w ogóle z nich korzystać. W szczególnych przypadkach właściciele pojazdów mogą zakładać łańcuchy nawet w mieście, jeśli tylko pozwoli im to zapewnić większe bezpieczeństwo zarówno sobie, jak i innym członkom ruchu. W Polsce łańcuchy najczęściej stosuje się w górach lub miejscach, w których występują bardzo strome wzniesienia.

W miejscowościach górskich można również spotkać znaki C-18, informujące o konieczności założenia łańcuchów. Ich brak podczas pokonywania danego odcinka drogi podczas trudnych warunków może doprowadzić do stłuczki lub poważnego wypadku. W przypadku kontroli policyjnej funkcjonariusze mają również pełne prawo do ukarania niesfornego kierowcy mandatem i punktami karnymi.

Jak zakłada się łańcuchy na koła?

Osoby, które nigdy wcześniej nie miały okazji zakładać łańcuchów na koła, mogą mieć sporo wątpliwości w kwestii bezpiecznego zabezpieczania opon. Nie jest to jednak skomplikowana czynność, ale każdy kierowca powinien choć raz spróbować założyć łańcuchy samodzielnie. Dzięki temu podczas wystąpienia trudnych warunków na drodze będzie miał już nieco większą wprawę, co znacznie ułatwi i przyspieszy cały proces. Warto również pamiętać, że jazda z łańcuchami różni się odrobinę od zwykłego prowadzenia samochodu. Dlatego kierowcy powinni unikać gwałtownej zmiany prędkości, wjeżdżania w dziury lub na krawężniki oraz nie przekraczać prędkości 50 km/h.

Łańcuchy powinno zakładać się na równej i płaskiej powierzchni. Następnym krokiem jest rozłożenie łańcuchów na płasko oraz ułożenie ich bezpośrednio pod kołem. Podczas rozkładania łańcuchów można zauważyć, że są one podzielone na dwie części z przerwą pośrodku. Pusta przestrzeń jest przeznaczona na koło. Kolejną czynnością jest połączenie ze sobą wszystkich elementów łańcucha oraz naciągnięcie pierścienia na koło od jego wewnętrznej strony. Następnie konieczne będzie ich napięcie, dzięki czemu dopasują się one do kół. W zależności od wybranego typu łańcuchów kierowca będzie musiał napiąć je samodzielnie po przejechaniu kilkudziesięciu metrów lub też, jeśli wybrał typ samonapinający, po prostu śmiało wyruszyć w drogę.

Jak dobrać łańcuchy na koła?

Dobór łańcuchów do danego auta jest wbrew pozorom dość prosty — powinny one pasować do rozmiaru opon oraz być montowane jedynie w pojazdach, w których producent zezwolił na stosowanie takich akcesoriów. Informacje o rozmiarze opon można oczywiście znaleźć na samym ogumieniu, a wzmiankę o zakazie lub pozwoleniu na zakładanie łańcuchów w dokumentacji pojazdu.

Oprócz dopasowania do danego typ samochodu, kierowcy powinni zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Na rynku dostępne jest aktualnie kilka rodzajów łańcuchów, które różnią się od siebie sposobem montażu i ceną. Najpopularniejszym typem łańcuchów są oczywiście łańcuchy klasyczne, które są sprawdzonym rozwiązaniem już od wielu lat. Są tanie, ogólnodostępne i wymagają od kierowcy ręcznego napinania. Ich sporym minusem jest konieczność zatrzymania pojazdu po kilkudziesięciu metrach w celu ponownego naciągnięcia. Zazwyczaj poleca się je osobom, które rzadko korzystają z łańcuchów lub chcą po prostu mieć je w bagażniku „na wszelki wypadek”.

Kolejny rodzaj łańcuchów śniegowych jest przeznaczony dla kierowców korzystających z tego akcesorium nieco częściej. Łańcuchy z samonapinaczem są nieco droższe od klasycznych łańcuchów, ale wynika to z nowocześniejszej konstrukcji wykluczającej konieczność ponownego napinania. Dzięki temu kierowca może od razu wyruszyć w podróż bez robienia dodatkowego postoju.

Innym typem łańcuchów są te określane jako szybki montaż. Jak sama nazwa wskazuje, ich założenie jest bardzo proste i szybkie, jednak kierowca musi liczyć się również z koniecznością wyłożenia większej ilości pieniędzy. Montaż polega jedynie na założeniu łańcuchów na zewnętrzną stronę felgi. Konstrukcja łańcuchów pozwala na ich samoistne naciągnięcie się na pozostałą część koła po przejechaniu kilkudziesięciu metrów.

Formularz kontaktowy

Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!