Jak zima może wpłynąć na stan samochodu?

jak_zima_moze_wplynac_na_stan_samochodu.jpg

Zima to bez wątpienia najtrudniejszy czas dla kierowcy i dla jego samochodu. Każda zima brutalnie weryfikuje stan techniczny auta. Jak zima może zniszczyć samochód?

Teoretycznie, współczesne zimy są o wiele łagodniejsze od tych, które miały miejsce kilkanaście lat temu. Jednak pomimo nieco wyższych temperatur, są one nadal groźne dla samochodów.

Obecnie zimy charakteryzują się tym, że są bardzo wilgotne, a temperatury oscylują wokół zera. To oznacza, że w najmniej spodziewanym momencie na drogach może pojawić się lód. A wraz z nim ślizgawica, a po niej sól drogowa, czyli największy wróg współczesnych samochodów.

W takich temperaturach nietrudno również o szadź, która okrywa auta lodową powłoką i może doprowadzić do uszkodzeń lakieru czy zamarznięcia zamków.

Problemy z akumulatorem

Najczęściej w trakcie zimy pojawiają się problemy z właściwym działaniem akumulatora. Niskie temperatury sprawiają, że akumulator w przyspieszonym tempie traci prąd. Ponadto, jeśli mrozy narastają, może nawet dojść do zamarznięcia elektrolitu.

Jeśli akumulator nie zapewni odpowiedniej ilości prądu dla układu rozruchu silnika, nie uda się uruchomić jednostki napędowej. Głębokie rozładowanie najczęściej prowadzi do całkowitego zniszczenia baterii w aucie.

Jak się przed tym chronić? Warto przed zimą odwiedzić warsztat, aby sprawdzić stan akumulatora. Jeśli jest słaby, to warto go wymienić na nowy. W trakcie zimy warto doładowywać akumulator do pełna, za pomocą ładowarki. Chyba że auto jest intensywnie użytkowany codziennie.

Przymarznięte uszczelki

Przez zimą warto nasmarować uszczelki smarem silikonowym. Trzeba je umyć, osuszyć i nasmarować. Nie tylko uszczelki w drzwiach auta. Także przy tylnej klapie. Smar silikonowy jest tani, a jego użycie bardzo proste. Sklep i hurtownia motoryzacyjna w Tomaszowie Mazowieckim PHU Aspol ma w swojej ofercie szereg smarów. Można je stosować, kiedy temperatura powietrza wynosi kilka stopni.

Korozja podwozia i innych elementów metalowych auta

To skutek działania wilgoci i soli drogowej. Jak się przed tym chronić? Najlepiej konserwować podwozie co kilka lat. Polega to na usunięciu wszystkich śladów korozji (np. za pomocą piaskowania i środków chemicznych, tzw. zmywaczy), a następnie nałożyć warstwę ochronną (alucynk, baranek itd.). Ponadto, po zakończonym sezonie zimowym należy zawsze umyć podwozie, aby usunąć ślady soli drogowej.

Myjnia samochodowa w Tomaszowie Mazowieckim, działająca przy PHU Aspol zaprasza na profesjonalne czyszczenie podwozia oraz nadwozia samochodu.

 

Zniszczony silnik na skutek zimnego rozruchu

Zimny rozruch powoduje duże zużycie jednostki napędowej. Dzieje się tak dlatego, że olej silnikowy w niskiej temperaturze gęstnieje i potrzeba więcej czasu, aby go rozgrzać i rozprowadzić po silniku.

Zima brutalnie weryfikuje stan układu zapłonowego w silniku benzynowym oraz układu wspomagania rozruchu w silnikach diesla. Warto o nie zadbać tuż przed zimą, tak samo, jak o świeży olej silnikowy w jednostce napędowej.

O czym warto pamiętać w trakcie eksploatacji auta zimą? Przede wszystkim o tym, aby po uruchomieniu silnika i ruszeniu autem nie jechać z dużą prędkością do momentu, aż silnik rozgrzeje się do temperatury roboczej. Można też stosować urządzenia takie jak grzałka do silnika albo ogrzewanie postojowe, które eliminują zjawisko zimnego rozruchu silnika.

Uszkodzone wycieraczki

Warto chronić wycieraczki przed przymarznięciem. A jeśli przymarzną do szyby, to uwalniać je z użyciem odmrażacza do szyb. Należy także pamiętać o tym, aby w trakcie długiej jazdy robić przerwy, by nie przegrzać silnika wycieraczek. Ponadto warto stosować dobry płyn do spryskiwaczy, z dodatkiem środków poślizgowych, który zmniejsza opory pracy wycieraczek.

Zniszczony lakier samochodu

Przed zimą warto zabezpieczyć auto woskiem albo warstwą ceramiki. A w trakcie zimy opłaca się chronić samochód za pomocą pokrowca, pod wiatą albo w garażu. Dzięki temu auto nie pokryje się lodem i śniegiem. A ponadto nie pojawią się odpryski lakieru. Woda w trakcie zimy znajdzie najmniejszą szczelinę w lakierze, potem wniknie w ją, a kiedy zamarznie, doprowadzi do powstania odprysku.

Formularz kontaktowy

Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!