Najtrudniejszym okresem dla akumulatora jest sezon jesienno-zimowy. Jeśli nie chcesz, aby poranne przymrozki wywołały Ci przykrą niespodziankę, kontroluj stan akumulatora przez cały rok. Jak rozpoznać, że akumulator nadaje się do wymiany. Czy samochód daje jasne sygnały?
Żywotność akumulatora
Na ogół kierowcy nie zwracają uwagi na akumulator do momentu, kiedy całkowicie odmówi posłuszeństwa a samochód nie ruszy z parkingu. Nawet podczas corocznych przeglądów technicznych sprawność akumulatora nie podlega sprawdzeniu. Jako granicę żywotności akumulatora podaje się 5 lat i jest część kierowców, którzy niezależnie od sprawności baterii, po upływie tego czasu udają się sklepu motoryzacyjnego PHU Aspol po zakup nowego akumulatora. Są też i tacy, którzy uważają, że kupując akumulator najwyższej jakości i przestrzegając zasad poprawnej jego eksploatacji, są w stanie wydłużyć jego żywotność nawet i dwukrotnie. Jest to jednak błędne myślenie, ponieważ po upływie wspomnianych wcześniej 5 lat, większość baterii ładuje się już tylko do 50% swojej pojemności i nie uzyskuje parametrów takich jak na początku.
Objawy niesprawnego akumulatora
Kiedy sprawność akumulatora zaczyna spadać, pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika i często jest to niezależne od temperatury powietrza. Kierowcy mogą zauważyć również wolniejsze niż zawsze obroty rozrusznika, co świadczy o niewystarczającej ilości prądu rozruchowego. Ponadto światło reflektorów słabnie przy wyłączonym silniku oraz może wystąpić całkowity brak oświetlenia w kontrolkach na desce rozdzielczej.
Przyczyny uszkodzeń
Część problemów z akumulatorami wynika z codziennej eksploatacji pojazdu. Spadek wydajności może również wystąpić w efekcie częstego całkowitego rozładowywania baterii i długiego przestoju w takim stanie. Prowadzi to do zasiarczenia płyt, co stanowi przeszkodę do uruchomienia rozrusznika podczas próby rozruchu silnika.
Rzadkie użytkowanie pojazdu i to najczęściej na krótkich odcinkach drogi, szczególnie po mieście również wpływa niekorzystnie na stan akumulatora. W tak użytkowanym pojeździe nie ma on bowiem szansy na pełne naładowanie.
Według mechanika samochodowego w Tomaszowie Mazowieckim na spadek wydajności akumulatora może również wpływ niewłaściwie działająca instalacja elektryczna lub niesprawny system ładowania.
Kontrola poziomu elektrolitu
Zaleca się, aby poziom elektrolitu w akumulatorach zwykłych sprawdzać raz w roku, natomiast w bezobsługowych dopiero wówczas, gdy zauważymy jakiekolwiek problemy. Nie jest to trudne. Należy odkręcić korki wszystkich cel i zwrócić uwagę, czy płytki czynne wewnątrz nie zostały odsłonięte. Jeśli okaże się, że poziom elektrolitu jest zbyt niski, należy uzupełnić go dolewając wodę destylowaną lub demineralizowaną do poziomu zaznaczonego na obudowie jako MAX.
Mierzenie stanu naładowania akumulatora
Chcąc zmierzyć poprawnie stan naładowania akumulatora, należy wykonać czynność tą po dłuższym postoju, a najlepiej po całej nocy. Wykorzystuje się do tego m.in. areometr. Jest to przyrząd do wyznaczania gęstości roztworu. Jeżeli bateria jest całkowicie naładowana, powinien wskazać 1,28 g/cm³. Wartość niższa wskazuje na potrzebę doładowania akumulatora.
Przydatny może okazać się również prosty miernik, pozwalający zmierzyć napięcie spoczynkowe, które powinno wynosić 12,4 V. W przypadku odczytu mniejszej wartości, należy akumulator doładować. Napięcie mierzone po włączeniu silnika natomiast, powinno wynosić 13,8 V. Napięcie o wartości niższej może świadczyć o uszkodzeniu akumulatora. W razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze warto podjechać do warsztatu samochodowego zajmującego się mechaniką pojazdową.
Formularz kontaktowy
Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!