Jak odpowietrzyć sprzęgło?

jak_odpowietrzyc_sprzeglo.jpg

Miękki pedał sprzęgła (niestawiający oporu podczas naciskania) i problemy ze zmianą biegów w autach z manualnymi skrzyniami biegów – to najczęstsze objawy zapowietrzonego sprzęgła w samochodzie. Jak odpowietrzyć sprzęgło? Co jest przyczyną zapowietrzenia sprzęgła w aucie? Czy można samodzielnie odpowietrzyć sprzęgło? Odpowiedzi znajdują się w poniższym artykule.

Jak działa sprzęgło we współczesnym samochodzie osobowym?

W starszych samochodach stosowano sprzęgła, które były połączone z mechanizmem pedału sprzęgła za pomocą linki. Następnie, ze względu na zmiany konstrukcji sprzęgieł i zawodność linek, zaczęto stosować sprzęgła sterowane hydraulicznie. To rozwiązanie jest również bardziej komfortowe dla kierowców.

Po naciśnięciu pedału sprzęgła, pompa sprzęgła zaczyna pracować. Ruch tłoka we wnętrzu pompy powoduje, że ciecz robocza (najczęściej płyn hamulcowy) przepływa za pomocą przewodów hydraulicznych do wysprzęglika. Wysprzęglik zamontowany jest przy skrzyni biegów. Tutaj, na skutek nacisku ze strony płynu, wysprzęglik dociska sprężynę talerzową sprzęgła. Na skutek tego talerz sprzęgła odsuwa się od koła zamachowego (albo dwumasowego koła zamachowego) silnika. Następuje rozłączenie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Dzięki temu kierowca może zmienić bieg podczas jazdy albo zatrzymać auto i wyłączyć silnik.

Zapowietrzenie sprzęgła – co to jest i jakie ma skutki dla samochodu?

Płyn hamulcowy jest płynem nieściśliwym, co sprawia, że może on wywoływać skuteczny nacisk na określone elementy robocze, czyli na wysprzęglik, a także na tarcze i klocki hamulcowe. Jeśli układ hamulcowy jest zapowietrzony – ciśnienie płynu, generowane przez pompę sprzęgła, jest zbyt niskie. Na skutek tego wysprzęglik nie działa z odpowiednią siłą. Może to skutkować początkowymi problemami ze zmianą biegów, aż do całkowitej niemożliwości zmiany biegu.

Jak rozpoznać, że w aucie doszło do zapowietrzenia sprzęgła? Trzeba zwrócić uwagę na miękki pedał sprzęgła i problemy ze zmianą biegów. Kolejny objaw awarii to obniżający się poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Układ hamulcowy i układ hydrauliczny sprzęgła są ze sobą połączone. Stąd możliwość stosowania jednego płynu roboczego i kontrolowania jego poziomu na jednej podziałce (na boku zbiorniczka).

Dlaczego układ ulega zapowietrzeniu? Najczęstszym powodem są nieszczelności, które powodują wycieki płynu i dostawanie się do układu powietrza. Warto pamiętać też, że płyn hamulcowy to płyn higroskopijny. Nieszczelności powodują chłonięcie wody z powietrza. A już nawet 3 procentowa zawartość wody kwalifikuje płyn do wymiany.

Odpowietrzenie sprzęgła – jak to zrobić i gdzie?

Sprzęgło odpowietrza się najczęściej po podniesieniu auta na podnośniku, odkręceniu zaworu odpowietrzającego (najczęściej znajduje się on na zacisku hamulcowym przedniej osi) i stopniowym wypychaniu płynu hamulcowego oraz jego uzupełnianiu. Można tę czynność wykonać samodzielnie, jednak jest to bardzo pracochłonne, wymaga kanału, narzędzi i nie zawsze się udaje. Sprzęgło najlepiej odpowietrzyć w warsztacie samochodowym.

Jeśli chcesz odpowietrzyć sprzęgło w swoim aucie – zapraszamy do firmy FHU Aspol, gdzie doświadczeni specjaliści są w stanie wykonać wszelkiego typu czynności serwisowe i naprawcze. FHU Aspol to ceniony mechanik w Tomaszowie. W skład firmy wchodzi także świetnie zaopatrzony sklep i hurtownia, będące częścią znanej i cenionej sieci ProfiAuto. Dzięki temu znajdziesz tam dobry płyn hamulcowy w najlepszej cenie.

Formularz kontaktowy

Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!