Ile lat można jeździć na tych samych oponach?

ile_lat_mozna_jezdzic_na_tych_samych_oponach.jpg

Nie każdy z nas zdaje sobie z tego sprawę, jak ważnym elementem samochodu są opony. Okazuje się, że to właśnie od opon w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo jazdy i właściwa przyczepność do jezdni. To opony samochodowe decydują o powodzeniu nagle wykonanego manewru i o długości drogi hamowania. Ponadto mają ogromny wpływ na komfort podróżowania. Niestety, z upływem czasu ulegają zużyciu. Ile lat zatem można jeździć na tych samych oponach, aby spełniały właściwie swoje zadania? Jak sprawdzić, że opony wymagają już wymiany?

Od czego zależy zużycie opon?

Okresu trwałości opon nie da się jednoznacznie określić, gdyż zbyt dużo czynników ma na to wpływ. Jest to zależne m.in. od właściwości danego modelu opon i ich odporności na ścieranie, czy jest utrzymywany prawidłowy poziom ciśnienia oraz czy koła są odpowiednio wyważone. Ponadto zużycie zależy od tego, jaki rodzaj nawierzchni dominuje podczas użytkowania pojazdu (poziom chropowatości) i czy są to drogi w mieście, autostrady lub tereny górskie oraz czy stosuje się opony dopasowane do sezonu. Stopień zużycia opon zależy także od obciążenia samochodu oraz stylu jazdy – zwłaszcza częstotliwości dynamicznego hamowania i przyspieszania.

Jak widać czynników tych jest mnóstwo, ale to jeszcze nie wszystko. Są też mniej oczywiste, ale równie istotne aspekty, tj. działanie ekstremalnych temperatur (skrajnie niskich lub wysokich) oraz ekspozycja na słońce lub częste opady. Nie na wszystkie mamy wpływ, ale warto pamiętać, że dzięki odpowiedniej konserwacji i regularnym kontrolom stanu ogumienia, okres jego eksploatacji możemy wydłużyć.

Oznaki zużycia opon samochodowych

Opony ulegają naturalnemu starzeniu wraz z upływem czasu, zatracając przy tym swoje właściwości. Przyjmuje się, że żywotność opony wynosi ok. 5 lat, a za górną granicę podaje się 10 lat, przy założeniu, że ogumienie było właściwie konserwowane i przechowywane. Może się bowiem okazać, że zupełnie nowe opony, ale w nieprawidłowy sposób przechowywane, nie będą się nadawały do użycia.

To, czy opona wymaga wymiany na nową, nie zawsze jest widoczne na pierwszy rzut oka. Zaleca się, aby regularnie przyglądać się oponom i sprawdzać, czy nie ma jakichkolwiek śladów uszkodzeń. Powodem do niepokoju są przecięcia gumy, przetarcia bądź przebicie. Może się jednak zdarzyć, że opona z zewnątrz będzie wyglądać na nieuszkodzoną, a usterka pojawi się wewnątrz, np. dojdzie do pęknięcia nitek osnowy. W takiej sytuacji zaniepokoić powinny jakiekolwiek wybrzuszenia, odkształcenia czy też przebarwienia.

Najbardziej świadczącą jednak o zużyciu opon oznaką jest starcie bieżnika. To dzięki rowkom w bieżniku śnieg, woda czy też błoto z jezdni są odpowiednio odprowadzane oraz auto ma zapewnioną odpowiednią przyczepność. W efekcie użytkowania pojazdu, bieżnik ściera się i nie ma nic tu do niepokoju, gdyż jest to naturalny proces. W nowej oponie głębokość bieżnika wynosi zazwyczaj 8-9 mm. Za minimalną, z którą można jeździć, podaje się 1,6 mm. Tymczasem producenci opon informują, że już przy starciu bieżnika do 4 mm w przypadku opon zimowych i 3 mm w oponach letnich, właściwa przyczepność zostaje zatracona.

Jak zmierzyć bieżnik?

Bieżnik można mierzyć dwoma sposobami. W przypadku pierwszego sposobu, należy skorzystać ze specjalnego miernika, który można zakupić w sklepie motoryzacyjnym w Tomaszowie Mazowieckim już za kilka złotych. O pomiar można również poprosić mechanika samochodowego w punkcie wulkanizacji podczas sezonowej wymiany opon.

W przypadku drugiego sposobu, wykorzystuje się punkty pomiarowe, naniesione wewnątrz bieżnika przez producenta, z oznaczeniem TWI. W jego pobliżu znajdziemy trójkątny, wypukły wskaźnik o głębokości 1,6 mm czyli tyle, ile wynosi minimalna, akceptowalna głębokość bieżnika. W sytuacji, gdy górna granica klocków bieżnika zrówna się ze znacznikiem to sygnał, że czas na pilną wymianę opon właśnie nadszedł.

Jak sprawdzić wiek opony?

Wiek ogumienia też możemy sprawdzić. Do tego celu wykorzystuje się kod DOT, umieszczony na bocznej ścianie opony. Składa się on z czterech cyfr, które wyznaczają datę produkcji ogumienia. Dwie pierwsze oznaczają tydzień roku a dwie ostatnie rok, w którym opona opuściła linię produkcyjną (przykładowo kod 1620 będzie oznaczał 16 tydzień 2020 roku). Przed rokiem 2000 na oponach był umieszczany kod trzycyfrowy. Pamiętajmy, że to właśnie dzięki temu oznaczeniu wulkanizator lub właściciel samochodu są w stanie określić, ile lat mają opony.

Gdzie kupić nowe opony?

Opony to element samochodu, od którego zależy nasze bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Nie należy zatem na nich oszczędzać i kupować najtańsze ogumienie. Warto udać się do sklepu z częściami samochodowymi, w którym będziemy mieli szeroki wybór opon z różnych półek cenowych, np. do sklepu motoryzacyjnego Aspol w Tomaszowie Mazowieckim. W ofercie sklepu znajdują się opony samochodowe tylko renomowanych marek, we wszystkich popularnych rozmiarach, a pracujący tutaj sprzedawcy z przyjemnością służą pomocą w doborze właściwego ogumienia.

Formularz kontaktowy

Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!