Czym jest pasek rozrządu?

pasek_rozrzadu.jpg

Pasek rozrządu to zębaty pasek, który przekazuje napęd z koła pasowego wału korbowego do wałków rozrządu odpowiedzialnych za sterowanie pracy zaworów. Najczęściej jest on osłonięty obudową, a jego podstawowym zadaniem jest sterowanie całą pracą silnika. Za co jeszcze odpowiada pasek rozrządu w samochodzie? Jak rozpoznać, że najwyższy czas na jego wymianę? A także jakie mogą być skutki zerwania paska? Dziś odpowiemy na te pytania i podpowiemy, kiedy warto odwiedzić mechanika.

Oznaki zużycia paska rozrządu

Wśród najczęstszych objawów zużycia paska rozrządu wymienić można m.in.:

  • nierówną pracę silnika,
  • szarpanie samochodem w trakcie jazdy,
  • hałas w trakcie jazdy dochodzący spod pokrywy silnika,
  • przerwy w zapłonie i zacinający się rozrusznik.

W przypadku uszkodzenia paska rozrządu silnik może nie chcieć się uruchomić - wtedy najlepiej od razu skierować się do warsztatu samochodowego. Niepokojący powinien być również hałas przypominający odgłosy tarcia metalu o metal, chrobotania czy intensywnych szumów. Warto jednak pamiętać, że stopień zużycia paska rozrządu jest niemożliwy do określenia na własną rękę. Pasek wygląda niemal identycznie, zarówno kiedy jest nowy, jak i pod koniec jego okresu eksploatacji. Jeżeli zauważyłeś w swoim samochodzie którykolwiek z wyżej wymienionych objawów - umów się na wizytę u mechanika samochodowego w Tomaszowie Mazowieckim. PHU Aspol warsztat samochodowy w Tomaszowie Mazowieckim dysponuje nowoczesnym sprzętem diagnostycznym i naprawczych, przez co żadna naprawa nie jest nam straszna!

Jakie mogą być skutki zerwania paska?

Skutki zerwania paska rozrządu mogą stanowić zagrożenie życia i zdrowia - zarówno dla kierowcy i pasażerów, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Pasek rozrząd jest odpowiedzialny za synchronizację wielu elementów - w tym wału korbowego oraz wałka rozrządu. Każdy z tych komponentów w trakcie pracy (a więc jazdy samochodem) otwiera się i zamyka. Zerwanie paska oznacza zderzenie się zaworu z tłokiem, co z kolei prowadzi do poważnego uszkodzenia silnika. Objawy zerwania można rozpoznać po trudnościach z uruchomieniem silnika, przerwach w zapłonie i klekocie spod maski, a także wyciek oleju w przedniej części silnika.

Zerwanie paska rozrządu każdorazowo prowadzi do problemów z kompresją jednostki napędowej, co z kolei przekłada się na poważne problemy z funkcjonowaniem pojazdu. W najbardziej skrajnych przypadkach zniszczeniu może ulec głowica silnika, która najczęściej jest spowodowana nieterminową wymianą paska rozrządu na nowy. Właśnie dlatego żadnego z wyżej wymienionych skutków zerwania paska nie należy ignorować!

Kiedy wymienić pasek rozrządu na nowy?

Wymiana paska rozrządu pozwala zapobiec nieodwracalnemu zniszczeniu silnika. Właśnie dlatego warto wiedzieć, kiedy wymienić rozrząd, jednak sprawa ta nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego tak jest? Już odpowiadamy!

Czas sprawnego funkcjonowania i okresu eksploatacji paska rozrządu określa producent danego modeli i marki samochodu. Zazwyczaj producenci zalecają wymianę paska rozrządu co 150-200 tys. przejechanych kilometrów, jednak w praktyce zazwyczaj pasek rozrządu wymaga wymiany średnio o 20-40 tys. kilometrów wcześniej. Informacja o tym kiedy (czyli po ilu przejechanych kilometrach) należy wymienić pasek rozrządu znajduje się m.in. w książce serwisowej lub w oficjalnych katalogach dostępnych online. Wpływ na żywotność rozrządu i jego elementów mają warunki eksploatacji, a także żywotność paska deklarowana przez producenta. Nie w każdym samochodzie pasek rozrządu będzie jednakowo wytrzymały - zdarza się, że niektóre marki i modele są bardziej narażone na szybsze zużycie, a jeszcze inne mają wady fabryczne. Jednak największym zaniedbaniem kierowcy jest nieterminowa wymiana paska rozrządu na nowy, dlatego pamiętaj, aby zaplanować wizytę u specjalistów mechaniki pojazdowej w Tomaszowie Mazowieckim i sprawdzić sprawność swojego samochodu.

pasek_rozrzadu.jpg

Pasek rozrządu to zębaty pasek, który przekazuje napęd z koła pasowego wału korbowego do wałków rozrządu odpowiedzialnych za sterowanie pracy zaworów. Najczęściej jest on osłonięty obudową, a jego podstawowym zadaniem jest sterowanie całą pracą silnika. Za co jeszcze odpowiada pasek rozrządu w samochodzie? Jak rozpoznać, że najwyższy czas na jego wymianę? A także jakie mogą być skutki zerwania paska? Dziś odpowiemy na te pytania i podpowiemy, kiedy warto odwiedzić mechanika.

Oznaki zużycia paska rozrządu

Wśród najczęstszych objawów zużycia paska rozrządu wymienić można m.in.:

  • nierówną pracę silnika,
  • szarpanie samochodem w trakcie jazdy,
  • hałas w trakcie jazdy dochodzący spod pokrywy silnika,
  • przerwy w zapłonie i zacinający się rozrusznik.

Formularz kontaktowy

Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!