Zauważyłeś podejrzane stuki w zawieszeniu swojego auta? Nie ignoruj tego a tym bardziej nie przechodź nad tym do porządku dziennego, czekając aż samo minie. Otóż może to zwiastować całkiem niemałe wydatki na naprawę, ale nie zawsze tak jest. Jakie zatem są najczęstsze przyczyny stuków w zawieszeniu oraz kiedy należy pilnie odwiedzić mechanika samochodowego?
Najczęstsze awarie
Sprawny samochód pracuje w sposób cichy i płynny. Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek stuki czy skrzypienie, jest to powód do niepokoju. Najczęściej ma to swoje źródło w dolnych partiach pojazdu, czyli w kołach i zawieszeniu. Jeśli to właśnie z tamtych okolic dobiegają metaliczne stuki, może to oznaczać, że metalowo-gumowe elementy nie pochłaniają już wibracji a metalowe części stykają się z innymi stalowymi elementami.
Uszkodzony amortyzator
Jak już zostało wspomniane, źródłem stuków mogą być wyeksploatowane tuleje metalowo-gumowe w tylnych amortyzatorach lub uszkodzenie amortyzatora w efekcie np. jazdy po dziurawej drodze lub podjazdu pod wysoki krawężnik. Udając się do sklepu motoryzacyjnego należy pamiętać, że te elementy wymienia się wyłącznie parami.
Awaria górnych punktów mocowania zawieszenia
Przyczyną skrzypienia, które dochodzi z przednich kół, co daje się słyszeć zwłaszcza podczas manewrów na parkingu, może być awaria górnych punktów mocowania zawieszenia. Amortyzator przedni jest połączony z nadwoziem przy wykorzystaniu gumowo-metalowych poduszek oraz łożyskowany. Zdarza się, że na łożysku pojawi się luz a guma poduszki sparcieje. Może być to również efekt wystąpienia tam korozji. Mechanik nie powinien mieć problemów z właściwym zdiagnozowaniem usterki.
Uszkodzenie osłony termicznej
Hałasy dobiegające spod silnika mogą sygnalizować oderwanie plastikowej osłony lub naderwanie gumowych wieszaków wydechu. Mogą się one nasilać po wjeździe w większy dołek na drodze. Nie zwlekając zbyt długo, warto udać do warsztatu, najlepiej naszego, zajmującego się mechaniką pojazdową w Tomaszowie Mazowieckim.
Wybite tuleje wahaczy
Stuki oraz luzy na kole mogą się pojawić w efekcie zużycia metalowo-gumowych tulei wahaczy. Im szybsza wizyta w warsztacie samochodowym, tym lepiej. Szybsza reakcja kierowcy może sprawić, że wystarczy wymienić same tuleje, bez konieczności zakupu całego wahacza.
Zużyta tuleja tylnej belki
Jeżeli skrzypienie dobiega z tylnej osi, może oznaczać zużycie tulei tylnej belki, związane z naturalnym zużyciem gumy. Do wymiany tego elementu należy użyć specjalistycznych narzędzi, dlatego warto udać się do zaufanego serwisu samochodowego.
Luźne przeguby drążków kierowniczych
Zdarza się, że stuki są słyszalne podczas krótkich ale mocnych ruchów kierownicą na postoju. Oznaczać to może luz na drążkach kierowniczych, łączących przekładnię kierowniczą z kolumna McPhersona lub zwrotnicą. W przypadku szybkiej reakcji, może wystarczyć wymiana zużytej końcówki drążka kierowniczego.
Luz na całej przekładni kierowniczej
Jeżeli samochód przeszedł wnikliwy i dokładny przegląd od spodu auta a stuki nadal występują, przyczyną może być luz na przekładni kierowniczej. Objawia się to przede wszystkim hałasami podczas maksymalnego skrętu kół. Jest to element bardzo drogi w naprawie, dlatego musi zostać umiejętnie zdiagnozowany.
Wsparcie profesjonalisty
To ważne, aby żadnych stuków nie lekceważyć, gdyż odkładanie w czasie wizyty w serwisie, może skutkować koniecznością wykonania kosztownej naprawy. Nie warto też stawiać samodzielnych diagnoz. Zlećmy to doświadczonym specjalistom, którzy podczas starannego przeglądu trafnie określą przyczynę niepokojących nas hałasów.
Formularz kontaktowy
Masz pytania? Wyślij je do nas - odpowiemy!